Для таго, каб дабрацца да месца ў зале, трэба ісці па сцэне. Чапляю нагой купку магнітафонных касет на падлозе — грымяць і разлятаюцца. Становіцца няёмка. Хочацца хутчэй сесці. Але заняць месца — не паратунак, а згода на перажыванне больш няёмкага і няўтульнага стану. Стану, калі ты разумееш пра сябе тое, што не вельмі хацела б разумець і ведаць. На малой сцэне Магілёўскага абласнога драматычнага тэатра паказваюць «Час СЭКАНД ХЭНД», прэм’еру паводле аднайменнай кнігі Святланы Алексіевіч.
Чалавек як адзінка вымярэння
Рэжысёр Уладзімір Пятровіч дакладна адчувае інтанацыю аўтара і ўвасабляе яе сцэнічнымі сродкамі. Алексіевіч піша: «Мяне заўсёды вабіла вось гэта маленькая прастора — чалавек… адзін чалавек». І рэжысёр (ён жа і выканаўца першага маналогу) скарачае глыбіню малой сцэны літаральна да трох метраў. За спінай героя заднік з поліэтылену і чырвоны сцяг «Пралетарыі ўсіх краін, яднайцеся!», на іх час ад часу праецыруюцца фотаздымкі савецкай рэчаіснасці. Гледачы, што размясціліся ў трох шэрагах, знаходзяцца на адлегласці выцягнутай рукі. Тэорыя постдраматычнага тэатра вызначае: выкарыстанне такой прасторы, калі глядач знаходзіцца настолькі блізка, што заўважае, напрыклад, кропелькі поту на твары акцёра, яго рытм дыхання, пераўтварае тэатр, які перадае знакі, у тэатр сумесна перажываемых энергій. Такім сцэнаграфічным рашэннем Уладзімір Пятровіч выштурхоўвае маленькага чалавека ў маленькую прастору і прымушае нас не проста слухаць, а жыць разам з ім. Супраціўляцца ці падпарадкоўвацца той энергіі, што транслюе выканаўца, выпраменьваць сваю.
«Час СЭКАНД ХЭНД» — гэта дзве гісторыі. Маналог спачатку вайскоўца, потым бізнесмена, а пасля эмігранта, які з’ехаў з думкай, што жахі сталінскай эпохі мусяць некалі паўтарыцца; і гісторыя пра маці і дачку, што перажылі тэракт у маскоўскім метро.
Варта дадаць: рэжысёр працуе над тым, каб перавесці на сцэнічную мову яшчэ некалькі маналогаў і зрабіць спектакль-трансформер, састаўныя часткі якога могуць змяняцца. Такі прынцып часам выкарыстоўваюць, увасабляючы дакументальны матэрыял у тэатры. Тым больш што хор галасоў, зафіксаваны Святланай Алексіевіч куды больш паліфанічны за дзве прадстаўленыя гісторыі.
Тэатральны канец чырвонага чалавека
З’яўленне «Часу СЭКАНД ХЭНД» у беларускай тэатральнай прасторы мае важнае значэнне, бо з аднаго боку падтрымлівае дакументальную тэндэнцыю, якая актывізавалася ў апошнія гады на беларускай сцэне, а з іншага — свядома адыходзіць ад яе сучаснага кірунку развіцця (тэхнікі vеrbаtіm) і звяртаецца да значна больш ранніх формаў існавання дакументальнага тэатра, пераасэнсоўваючы іх. Галоўнае адрозненне «Часу СЭКАНД ХЭНД» ад vеrbаtіm у тым, што дакументальны тэкст не ствараўся спецыяльна для тэатра. Адпаведна акцёры не зафіксавалі маўленчую характарыстыку герояў (проста не мелі такой магчымасці, бо не сустракаліся з імі асабіста, не чулі дыктафонных запісаў), а прыдумалі сваю на падставе дакументальнага тэксту, запісанага Алексіевіч. Яшчэ адна адметнасць — выразны псіхалагізм: часам на сцэне акцёры даюць волю эмоцыям і, напрыклад, плачуць. У vеrbаtіm замест слёз проста прачыталі б рэмарку — плача. Дарэчы, Святлана Алексіевіч ніколі не пісала для тэатра, але, між тым, увесь яе «чырвоны» цыкл у той ці іншы час быў пастаўлены на беларускай сцэне: «У вайны не жаночае аблічча», «Апошнія сведкі», «Цынкавыя хлопчыкі», «Чарнобыльская малітва», а цяпер і «Час СЭКАНД ХЭНД».
Звяртае на сябе ўвагу лаканічная сцэнаграфія спектакля (ідэя афармлення — Іварс Новікс), што працуе як функцыянальна (поліэтыленавы заднік выступае ўдалым фонам для фотапраекцый, пераламляе і памнажае іх), так і сімвалічна. Той жа заднік, напрыклад, маці і дачка у фінале раздзіраюць на шматкі, нібы перашкоду на шляху адна да адной, чалавека да чалавека (у другой дзеі акцёры працуюць як перад празрыстым заднікам, так і за ім). Купы магнітафонных касет на сцэне атаясамліваюцца з запісамі чалавечых галасоў і гісторый. Маўляў, іх шмат, але генератар выпадковых лічбаў выбраў для вас вось гэтыя дзве. І адначасова гэта сувязь «Часу СЭКАНД ХЭНД» з папярэднімі даследаваннямі чырвонага чалавека, калі з памяці ўсплываюць аўтарскія «рэмаркі» з кніг Алексіевіч, якія сёння ўжо выглядаюць анахранізмам — «сотні запісаных касет», «мяняю касету ў магнітафоне».
Яшчэ адна асаблівасць пастаноўкі — гукавое афармленне. Два галасы ў спектаклі гучаць у запісе, але з рознымі мэтамі. Адчуваючы імкненне аўтара у першую чаргу даць слова героям, выслухаць іх, Уладзімір Пятровіч пераўтварае гэты вобраз у голас, што гучыць некалькі разоў і коратка агучвае «аўтарскія рэмаркі». Другі персанаж «за кадрам» — кат НКУС, які распавядае пра сваю колішнюю працу ў падрабязнасцях накшталт «кроў з рук мы выціралі аб уласныя валасы». Тут рэжысёр імкнецца максімальна аддаліць тэкст, да такой ступені, што нават пакідае найбольш уражлівым гледачам магчымасць сумнення («ці адбываліся гэтыя жахі на самай справе?») і падмацоўвае фразай з маналогу свайго героя, якому і давялося ўсё гэта выслухаць: «Можа хлусіў?»
Увогуле, рэжысёр больш парушае, чым падпарадкоўваецца законам сцэны, усталяваным сучасным артадаксальным дакументальным тэатрам, аднак гэта спрацоўвае на эфект узнікнення таго самага сумеснага пражывання энергій, пра які я гаварыла вышэй. Мы адчуваем, як баліць рэжысёру, мы заўважаем яго разгубленасць перад чалавекам, у якім, як аказалася, закладзены бясконцыя магчымасці рабіць дабро і зло. Мы самі застаемся ў разгубленасці…
Чалавек як скрыня Пандоры
Гэты фрагмент кнігі не ўвайшоў у спектакль (прымаючы пад увагу ідэю трансфармацыі, напішу: пакуль), але ён, на мой погляд, якраз і ўтрымлівае тую ідэю, што ў кожным сваім дакументальным даследаванні даводзіць да нас Святлана Алексіевіч.
Нехта з герояў узгадвае, як дзядзька Юра, што данёс на яго бацьку, пасля жыў па суседстве і дапамагаў адзінокай маці з дзецьмі рамантаваць плот, а прыгожая цётка Воля, якая так падабалася ў дзяцінстве і была такой харошай, данесла на свайго брата і перад смерцю казала, што шчырых людзей у 1937‑м не было, але гэта быў вельмі шчаслівы для яе час: яна была прыгожай і яе кахалі. Герой падсумоўвае, што хімічна чыстага зла не існуе. Зло — гэта прыгожая цётка Воля побач.
Уладзімір Пятровіч імкнецца даследаваць гэтую бязмежную здольнасць чалавека ўтрымліваць унутры сябе злое і добрае. Дарэчы, папярэдняя работа рэжысёра на малой сцэне — п’еса Торстэна Бухштайнера «Норд-Ост» пра тэрарыстычны акт у маскоўскім тэатральным цэнтры — таксама прысвечана асэнсаванню гэтай здольнасці. Яна хвалюе Уладзіміра Пятровіча куды больш, чым тая ідэя, што вызначыла назву кнігі — «Час СЭКАНД ХЭНД» (ніхто не ведае, якім павінна быць жыццё пасля таго, як эксперымент з Hоmо Sоvеtісus завяршыўся, мы ўсе карыстаемся колішнім вопытам — вопытам сэканд хэнд). Пытанне «як жыць?» у спектаклі «Час СЭКАНД ХЭНД» канкрэтызуецца. Як жыць, калі побач з табой прыгожая цётка Воля? Як жыць, калі прыгожая цётка Воля — ты сам?..
Алена Мальчэўская, «Звязда»
При использовании материалов активная гиперссылка на mogilev-region.gov.by обязательна
19.05.2023 - 08:55
13.05.2023 - 16:14
Государственная символика призвана объединять общество на основе единых ценностей – мнение
10.05.2023 - 09:27
Все организовано на высшем уровне – семья из Санкт-Петербурга на праздновании Дня Победы в Могилеве