RU BY EN 中文
Twitter Instagram

Магілёўская вобласць прэзентавала свой патэнцыял на ВДНГ у Маскве

У саюзным маштабе

Магілёўшчына — ужо чацвёрты рэгіён, які прадстаўляе свой эканамічны, інвестыцыйны, турыстычны і культурны патэнцыял у беларускім павільёне на ВДНГ. Улічваючы вопыт Брэста, Віцебска і Гродна, вобласць зрабіла стаўку на дэманстрацыю прамысловых магчымасцей.

Эфектна і эфектыўна

Магілёўская вобласць - адзін з найбольш уцягнутых у саюзныя інтэграцыйныя працэсы рэгіёнаў Беларусі. Тлумачыцца гэта і прамысловым патэнцыялам, і суседствам з суб'ектамі Расійскай Федэрацыі. Таму пры арганізацыі выставы ў беларускім павільёне на ВДНГ і стаўку рабілі на флагманаў вытворчасці: гэта не толькі эфектна, але і эфектыўна.

- Магілёўская вобласць - адзіны наш вытворца аўтамабільных шын, ліфтаў, хімічных валокнаў пэўнага спектру, газетнай паперы, самы буйны вытворца цэменту, - пералічвае перавагі сваёй малой радзімы пасол Беларусі ў Расіі Дзмітрый Круты. - І вось такія прыкладныя рэчы, натуральна, выклікаюць найбольшую цікавасць. Менавіта магіляўчан мы арыентавалі на такую маштабнасць пры арганізацыі выставы, таму што яны мяжуюць непасрэдна з Расійскай Федэрацыяй. У іх вялізная колькасць двухбаковых пагадненняў з рэгіёнамі Расіі: 27 ужо, і ў 2024-м яшчэ з чатырма як мінімум плануем падпісаць. З 78 рэгіёнамі яны маюць гандлёва-эканамічныя адносіны.

Самыя цесныя сувязі ў Магілёўшчыны, зразумела, з суседзямі: Смаленскай і Бранскай абласцямі, а яшчэ з Далёкім Усходам. Рэгіён адказвае за ўзаемадзеянне краіны з Прымор'ем і Хабараўскім краем. І адлегласць гэтаму супрацоўніцтву не перашкода.

- Я назаву толькі адзін паказчык, - кажа губернатар Магілёўскай вобласці Анатоль Ісачанка. - Тавараабарот вобласці з Расійскай Федэрацыяй за тры гады са 130 мільярдаў расійскіх рублёў павялічыўся да 230 мільярдаў. Гэтыя лічбы гавораць самі за сябе: значыць, расце ўзаемны гандаль, умацоўваюцца нашы ўзаемаадносіны. І мы знаходзім сумесныя праекты, якія цікавыя для ўсіх.

Найбольш буйны з такіх ужо рэалізаваных праектаў — завод па вытворчасці тэхнічнага вугляроду «Омск Карбон Магілёў». Іншыя сумесныя аб'екты, якія на слыху, - гэта комплекс па вытворчасці мяса куранят бройлераў у Магілёўскім раёне, прадпрыемства па вытворчасці малочнай прадукцыі ў Шклове, выпуск бялкова-мінеральна-вітамінных дабавак у Горках. Цяпер на тэрыторыі Магілёўскай вобласці рэалізуюцца яшчэ некалькі сумесных праектаў: адзін з іх - вытворчасць грузавога чыгуначнага рухомага саставу на Магілёўскім вагонабудаўнічым заводзе. Яшчэ два праекты па мадэрнізацыі вытворчых магутнасцей рэалізуюцца ў ААТ «Магілёўліфтмаш».

На гэтым супрацоўніцтва змяншаць бакі не збіраюцца. Таму парукай — беларуска-расійскі эканамічны форум, які стартаваў летась у Магілёве.

- Гэта па вялікім рахунку першая такая пляцоўка, дзе маштабна прадстаўлены нашы праекты па імпартазамяшчэнні з розных галін эканомік дзвюх краін, - лічыць Дзмітрый Круты. - Я думаю, ён стане традыцыйным. Прынамсі, мы зробім усё, каб гэта адбылося. У мінулым годзе ў яго рамках 30 кампаній падпісалі пагадненні аб супрацоўніцтве, і мы плануем у гэтым арганізаваць і больш маштабны ўдзел, і больш шырокае падпісанне падобных дакументаў. Таму ў Магілёўскай вобласці ў адносінах з Расійскай Федэрацыяй вельмі добрыя далягляды. Яны наблізіліся да ўзроўню тавараабароту (з РФ. - Заўв. Рэд.) У 3 мільярды даляраў. Праект з «Омск Карбонам» па тэхнічным вугляродзе стаў знакавым для нашых краін. Вось такімі прыкладамі мы і маем намер прырастаць далей.

Не толькі эканоміка

На прэзентацыі Магілёўскай вобласці значную ўвагу надалі і пытанням гуманітарнага, культурнага супрацоўніцтва, тэме самабытнасці рэгіёну.

Ад таго, якія ў нас людзі, якія традыцыі, таксама шмат залежыць, — разважае губернатар Магілёўшчыны. - Эканоміка, вядома ж, важная. Эканоміка - гэта базіс. Але без духоўнасці, адносін паміж людзьмі яна, мусіць, не будзе мець належных поспехаў.

У пацвярджэнне гэтай тэзы на выставачнай пляцоўцы прадставілі маладзёжны патрыятычны праект «Дарогамі Памяці і Славы». Ён стартаваў яшчэ ў 2022 годзе, з'явіўшыся па ініцыятыве Магілёўскага абласнога камітэта БРСМ пры падтрымцы абласнога выканаўчага камітэта. Яго галоўная мэта заключаецца ў згуртаванні падрастаючага пакалення на аснове гістарычных і гераічных традыцый нашай Радзімы, супрацьстаянні спробам скажэння праўды аб ролі савецкага народа ў Вялікай Айчыннай вайне, папулярызацыі дасягненняў сучаснай беларускай дзяржаўнасці. Праект выклікаў вялікую цікавасць, і было прынята рашэнне правесці яго на больш маштабным узроўні - з запрашэннем моладзі з расійскіх рэгіёнаў. У чэрвені 2023 года ўдзельнікамі праекта сталі Смаленская, Бранская, Ленінградская, Астраханская вобласці і Хабараўскі край. А сёлета да яго далучацца яшчэ 11 рэгіёнаў Расійскай Федэрацыі.

Некалькі асобных стэндаў у беларускім павільёне магіляўчане адвялі турыстычнаму патэнцыялу вобласці. Палац Булгакаў у Жылічах, санаторыі і лясныя ўгоддзі, Трафімава крыніца на радзіме Прэзідэнта Беларусі і, вядома, рэспубліканскае свята «Купалле» («Александрыя збірае сяброў»). Год таму купальскія гулянні на беразе Дняпра наведалі каля 80 тысяч чалавек, у гэтым будзе дакладна не менш. Прычым чакаецца прыезд шэрага дэлегацый з расійскіх рэгіёнаў на чале з губернатарамі.

- Мы перакананыя ў тым, што многія губернатары і кіраўнікі суб'ектаў Расійскай Федэрацыі з гонарам успрымуць запрашэнне быць гасцямі на радзіме Аляксандра Рыгоравіча Лукашэнкі, у Александрыі. Вядома, гэта не толькі візіт губернатараў, але і прыезд дэлегацый, прадстаўленне народных промыслаў, прыезд тых людзей, якія падтрымліваюць і развіваюць патэнцыял рэгіёну, і гэта, зразумела, асаблівы дух, асаблівая атмасфера, - запэўніў журналістаў Дзяржсакратар Саюзнай дзяржавы Дзмітрый Мезенцаў.

ФАКТ

12 красавіка, у другі дзень маштабнай прэзентацыі на ВДНГ, Магілёўская вобласць прадстаўляла выключна прамысловы і інвестыцыйны патэнцыял.

Адкрываючы Беларусь

Павільён нашай краіны на ВДНГ разлічвае прыняць да паўтара мільёна наведвальнікаў у 2024 годзе.

Наведвальнасць беларускага павільёна ў Маскве на ВДНГ прырастае год ад года. Пасля рэнавацыі, якая прайшла ў 2022-м, колькасць ахвочых убачыць часцінку Беларусі ў цэнтры Масквы пастаянна расце. Папулярнасць аб'екта сярод гасцей самай буйной расійскай выставачнай пляцоўкі настолькі ўзрасла, што колькасць наведвальнікаў вымяраюць ужо мільёнамі.

Сардэчна запрашаем

Для нашага павільёна на ВДНГ красавік - як пачатак новага сезону. Першыя цёплыя дні прывабліваюць масквічоў і гасцей сталіцы на выставу, адпаведна, пачынае расці і наведвальнасць будынка Беларусі. Не сказаць, каб тут было малалюдна і зімой, але вясна ўсё ж нясе нешта новае. У бягучым годзе за першы квартал экспазіцыі ў павільёне наведалі 295 тысяч чалавек. Гэтыя лічбы, калі браць "па сярэднім", знаходзяцца ў дыяпазоне наведвальнасці 2023-га. Але, як кажуць, ёсць нюанс. Калі параўноўваць першы квартал гэтага года з першым кварталам 2023-га, то бачны рост на 30 працэнтаў. Так што ўжо зараз відавочна: з пачаткам летняга сезона паказчыкі наведвальнасці павінны сур'ёзна падрасці.

- У сувязі з тым, што паток наведвальнікаў у летне-асенні перыяд значна большы, мяркую, што ў гэтым годзе мы выйдзем на агульную колькасць наведвальнікаў каля 1,5 мільёна чалавек, - упэўнены генеральны дырэктар ЗАТ «Беларускі гандлёва-выставачны і інфармацыйна-маркетынгавы. цэнтр» Генадзь Раманенка.

Ён расказвае, што так было не заўсёды. У 2017-м за 12 месяцаў у павільён завіталі 485 тысяч наведвальнікаў. А з 2022 года пайшоў выбухны рост цікавасці да беларускай на ВДНГ. Звязана гэта з правядзеннем Прэзідэнтам нарады, прысвечанай рэкламна-выставачнай дзейнасці. Кіраўнік дзяржавы даручыў вельмі сур'ёзна перагледзець канцэпцыю работы айчыннай пляцоўкі ў Маскве, каб дасягненні краіны былі даступныя і бачныя як мага большай колькасці наведвальнікаў.

- Для мяне, маёй працы гэты павільён значны ў тым плане, што калісці мы (яшчэ ў часы Барыса Мікалаевіча Ельцына) з Назарбаевым вельмі жорстка паставілі пытанне перад Расіяй, каб ВДНГ была як у Савецкім Саюзе, каб там былі прадстаўлены ўсе рэспублікі. Каб гэтая ВДНГ была прыведзеная ў парадак і кожнаму быў павільён, - успамінаў Аляксандр Лукашэнка на нарадзе 13 чэрвеня 2022-га гісторыю аднаўлення працы аб'екта ў гады незалежнасці. - Так мы атрымалі для Беларусі павільён… Вельмі важна, каб там дасягненні краіны былі прадстаўленыя. І самыя высокія дасягненні, ці то прадукты харчавання, адзенне, тэхніка ці яшчэ нешта, прадаваліся праз ВДНГ, праз наш павільён… Павінны быць нашы прадукты, якія мы вырабляем, — ад прадуктаў харчавання да тэхнікі. І рэалізаваны, наколькі гэта магчыма. А таксама заключаны кантракты. Эфектыўнасць мусіць быць гэтага беларускага цэнтра, за які я, падкрэсліваю, змагаўся.

Выкарыстоўвалі па максімуме

Пляцоўку прывялі ў стан, які адпавядае задачам, пастаўленым кіраўніком дзяржавы, у тым жа годзе. Пад куратарствам пасольства Беларусі ў Расіі на працягу літаральна месяца распрацавалі новую канцэпцыю работы выставачнай пляцоўкі, далей правялі неабходную мадэрнізацыю. Па сутнасці, было перагледжана ўсё «начынне» павільёна. Пры гэтым без прыцягнення бюджэтных сродкаў: рэканструкцыя прайшла за кошт ЗАТ «Беларускі гандлёва-выставачны і інфармацыйна-маркетынгавы цэнтр» і прадпрыемстваў, якія размясціліся на тэрыторыі. Ужо ў жніўні 2022-га павільён запрацаваў у новым фармаце - і гэта адразу прынесла сур'ёзны эфект. Укладзеныя сродкі акупіліся за першыя шэсць месяцаў. І з моманту адкрыцця пасля рэнавацыі колькасць наведвальнікаў беларускай выставы расце ўвесь час.

- Улічваючы, што ВДНГ стала аб'ектам нумарам два па турыстычнай наведвальнасці ў Маскве пасля Краснай плошчы, не выкарыстоўваць такую магчымасць было б проста злачынна, - адзначыў пасол Беларусі ў Расіі Дзмітрый Круты. - Мы, натуральна, навялі тут парадак, два прэзідэнты ўзгаднілі, што ў нас, акрамя нейкіх агульных звестак аб нашай краіне, усё ж такі будзе гандлёвы такі складнік. Яны дамовіліся, што тут будуць у асноўным навінкі нашых найбуйных прадпрыемстваў, брэндаў, вядомых прадпрыемстваў, прадукцыю якіх любяць расіяне, каб яны на месцы, на ВДНГ знаёміліся з топавымі беларускімі навінкамі. За мінулы год гэты павільён наведалі 1 мільён 200 тысяч чалавек, гэта абсалютны рэкорд у найноўшай гісторыі. Мы ўбачылі кратнае павелічэнне патоку людзей. БЕЛАЗ (аўтамабіль БЕЛАЗ-7558, выстаўлены ў павільёна. - Заўв. рэд.) заняў другое месца пасля кола агляду «Сонца Масквы» у топе славутасцяў - 2023 на ВДНГ. Наш павільён атрымаў грамату кіраўніцтва выставы за праведзеную працу. Таму гэты кавалачак Беларусі мы вырашылі выкарыстоўваць па максімуме.

- Мы лічым, што гэта вынік надзвычайны, - упэўнены Генадзь Раманенка. - Калі прыняць да ўвагі прагнозы наведвальнасці, атрымаецца, штомесяц у нашым павільёне бываюць 110-120 тысяч чалавек. Уявіце, што кожны месяц да нас прыходзіць насельніцтва буйнога беларускага раённага цэнтру.

Пры гэтым спыняцца на дасягнутым спецыялісты айчыннага павільёна не спяшаюцца. Па-першае, з лета 2022-га колькасць гасцей пастаянна расце: месяц да месяца і квартал да квартала, і вызначыць верхнюю мяжу магчымасцей выставы пакуль не ўдалося. Па-другое, далёка не вычарпаны рэсурс маркетынгавых магчымасцяў асобных крам у павільёне, а значыць, запасу трываласці для росту візітаў яшчэ дастаткова.

Трэнды ў прасоўванні брэндаў

Пры фармаванні новага «начыння» беларускай пляцоўкі адштурхоўваліся ад двух рэчаў: імкнуліся прывезці ўсё лепшае, што вырабляецца ў краіне, і пры гэтым арыентавацца на запатрабаванні пакупніка, усёткі крама павінна прыносіць прыбытак. Таму работа над пералікам кожнага гандлёвага пункта вядзецца пастаянна. «Камінтэрн», «Марка», «Калінка», «Камволь», «Беларускі лён» - кожны наш брэнд старанна адсочвае і заходы, і пакупкі, і канверсію пакупнікоў. Па статыстыцы, у магазіне абутку робяць пакупку 18 чалавек са 100 наведвальнікаў, якія ў яго зайшлі, у аддзеле касметыкі — 35, прадуктаў харчавання — 40. І гэта вельмі высокія лічбы. Яны гавораць аб тым, што сёння людзі мэтанакіравана ідуць у беларускі павільён, каб зрабіць пакупку. Па статыстыцы, лепш за ўсё прадаецца харчаванне, далей - абутак і касметыка, потым панчошна-шкарпэткавыя вырабы, бялізна, ільняныя вырабы і фарфор. Але пры гэтым кожная крама прырастае ў продажах. Той жа «Добрушскі фарфор» у апошнія месяцы ўдвая нарасціў аб'ёмы рэалізацыі.

- Так, ёсць такое, - усміхаецца прадавец Марына. - Асартымент пашырыўся, людзей стала больш. А ў сувязі з правядзеннем форуму «Расія» наведвальнікаў яшчэ дадалося. Хаця, трэба сказаць, рост продажаў мы ўбачылі яшчэ з мінулага лета, да старту форуму. Папрацавалі з напаўненнем, дадалі новых тавараў - і пайшлі пакупкі. Людзей у нас заўсёды многа было. Бяруць усё, вось увогуле ўсё прадаецца добра, нават складана нешта канкрэтнае вылучыць. Вось хіба што жывёлы, - Марына паказвае на вітрыну за сваёй спіной. Некалькі паліц занята стыльным посудам з выявай ваўка. - І гусі вось яшчэ (на суседняй паліцы - талеркі з намаляванымі гусямі, аналаг папулярнага чэшскага посуду). А так, паколькі ў нас тут шмат турыстаў, разбіраюць увогуле ўсе тавары.

У краме абутку публіка некалькі больш кансерватыўная: гэта нядзіўна, набыццё новай пары патрабуе засяроджанасці. Таму і канверсія некалькі меншая, але вынік таксама стабільны. Прадаўцы «Марка» пастаянна манітораць попыт і займаюцца адборам тавару. Прычым не па каталогах, а толькі «ўжывую». У кожнай крамы ў павільёне ёсць разуменне: праца тут вядзецца не толькі з мэтай продажу, але і для рэкламы беларускага.

Прадаючы - адкрываць

- Тое, што ў нас цяпер адбываецца, называецца гандлёва-выставачная дзейнасць, - падкрэслівае гендырэктар ЗАТ «Беларускі гандлёва-выставачны і інфармацыйна-маркетынгавы цэнтр». - Гэта фармат шоурума. І мы бачым, што многія пакупнікі ўжо наеліся інтэрнэт-пляцоўкамі, калі пакупка здзяйсняецца, па сутнасці, усляпую. У нашым выпадку, вядома, таксама ўсё, што прадаецца на нашай пляцоўцы, - касметыка, прадукцыя лёгкай і харчовай прамысловасці, можна купіць у інтэрнэце. Але людзі прыходзяць, і альбо купляюць, альбо глядзяць, круцяць, вызначаюць – падабаецца ім тавар ці не. Потым яны могуць гэты ж тавар купіць у інтэрнэце, без гандлёвай нацэнкі. Але ўсё роўна гэта куплена, зроблена ў Беларусі, гэта ўсё роўна трапіла да спажыўца і гэта наш экспарт. І мы зусім не крыўдзімся на тое, што ў нас не купілі, а купілі недзе ў іншым месцы. Але для нас гэта маленькі сігнал, што трэба неяк рэагаваць. Таму глядзім, натуральна, і сістэму скідак, і сістэму распродажаў, і ўвогуле цэнаўтварэнне, узровень гандлёвых надбавак. Але, вядома, мы не можам апусціцца да таго, каб у нас адсутнічаў прыбытак. Інакш як мы будзем утрымліваць гэты павільён?

Такім чынам, беларускі павільён на ВДНГ выконвае падвойную функцыю: не проста вядуцца продажы айчыннага тавара, але і рэкламуецца наша прадукцыя. Прычым не толькі ў Расіі, лічаць у Еўразійскім эканамічным саюзе. Выступаючы на адкрыцці Дзён Брэсцкай вобласці на ВДНГ, тагачасны кіраўнік Еўразійскай эканамічнай камісіі Міхаіл Мясніковіч адзначыў значэнне гандлёвых пляцовак для прасоўвання нашых тавараў па ўсім ЕАЭС:

- І сёння мы кажам, што ў ЕАЭС ёсць сапраўды тое, чым можна ганарыцца. І ў першую чаргу я хацеў бы сказаць, што ў нашых дзяржавах вельмі актыўна супрацоўнічаюць адна з адной і пры гэтым толькі Беларусь мае станоўчае гандлёвае сальда з Расійскай Федэрацыяй. Я гэта прыводжу ў прыклад таму, што Беларусь не выпадкова прысутнічае на ВДНГ, гэта надзейны і стабільны партнёр. Усюды прысутнічаюць беларускія тавары, яны канкурэнтаздольныя і якасныя.

Праца над тэхнікай

Здавалася б, пляцоўка ў цэнтры расійскай сталіцы, на галоўнай алеі ВДНГ - ідэальнае месца для рэкламы і рэалізацыі тавараў народнага спажывання. Між тым магчымасці беларускага павільёна для дэманстрацыі магчымасцей машынабудаўнічых прадпрыемстваў аказаліся не менш запатрабаванымі. Спачатку на пляцоўцы ля будынка з'явіўся аўтамабіль «БелАЗ». У перыяд масавых святаў гэта галоўны аб'ект для фотасесій. Нават у буднія дні мінакі не-не ды і спыняцца зрабіць фота з кар'ерным гігантам. Пазней побач з ім з'явіўся камбайн «Гомсельмаша», на паркоўцы каля ўвахода ў выставачны павільён размясцілася невялікая лінейка малагабарытнай трактарнай тэхнікі. Здавалася б, гэта не тавар для індывідуальных пакупнікоў, але не ўсё так проста.

- Я б падзяліў гэтае пытанне на дзве часткі, - кажа Генадзь Раманенка. — Калі казаць пра БелАЗ, «Гомсельмаш» ці вось «Белшына» у рамках Дзён Магілёўскай вобласці выставіла сваю шыну для БелАЗа вагой 3,6 тоны, гэта перш за ўсё гонар нашай краіны. Беларусь па колькасці насельніцтва не вельмі вялікая, але прамысловы патэнцыял тут заўважны. І людзі бачаць, што вось у гэтай краіне вырабляецца БелАЗ, які займае 40 працэнтаў сусветнага рынку. У нас вялізная колькасць сельскагаспадарчай тэхнікі. Гэта сведчыць аб высокім прамысловым патэнцыяле нашай краіны. Таму гэта дэманстрацыя ўзроўню вытворчасці нашай прамысловасці і ўвогуле нашай дзяржавы.

Другі бок, паводле слоў гендырэктара ЗАТ «Беларускі гандлёва-выставачны і інфармацыйна-маркетынгавы цэнтр», гэта, як ні дзіўна, продажы. Некаторы час таму ля павільёна, акрамя невялікага трактара ад МТЗ, стаялі пагрузчык «АМКАДОРа» і аўтамабіль «БЕЛДЖЫ». Супрацоўнікі павільёна не паспявалі адказваць на пытанні - колькі гэтая тэхніка каштуе і дзе яе можна купіць, успамінае Генадзь Раманенка. Прыйшлося прасіць вытворцаў усталяваць побач з тэхнікай таблічкі з характарыстыкамі, коштам і адрасамі дылерскіх цэнтраў. Мяркуючы па тым, што некаторыя прадпрыемствы асабліва прасілі не прыбіраць тэхніку ад павільёна, продажы пайшлі. Цяпер у беларускага будынка выстаўлена тэхніка для малых гаспадарак.

- Вось, скажам, 320-я мадэль МТЗ, іх штук 50 закупіла дырэкцыя ВДНГ, выкарыстоўваюць для ўборкі гэтую машыну. Таму зараз мы паставілі ля павільёна два трактары: адзін больш магутны — 422-гі, другі, 320-ты, і навясное абсталяванне для гэтай тэхнікі, якая можа быць выкарыстана як для камунальнікаў, так і для фермерскіх дробных гаспадарак. Дарэчы, 320-й трактар можна задзейнічаць у асабістых домаўладаннях, калі ў кагосці, напрыклад, вялікі ўчастак пляцам у гектар (а ў Падмаскоўе такіх досыць): і траву пакасіць, і лістоту згрэбці, вывезці, і снег прыбраць у зімовы перыяд . І кошт у яго цалкам пад'ёмны для ўладальнікаў вялікіх сядзіб. Таму я лічу, што вось гэты фармат выставы цалкам апраўданы. І мы спадзяемся гэтую выставу зрабіць сталай, і нават для таго, каб прадаваць тэхніку тут. Калі ў нас летась у павільён зайшлі 1 мільён 200 тысяч наведвальнікаў, то побач з трактарам прайшлі, напэўна, мільёны два з паловай — тры. Значыць, гэта шыкоўная выставачная пляцоўка, - разважае Генадзь Раманенка.

Погляд наперад

Патэнцыял пляцоўкі гэтымі планамі не вычэрпваецца. Са студзеня па ліпень у айчынным павільёне на ВДНГ ідуць прэзентацыі беларускіх рэгіёнаў. Усе вобласці і горад Мінск атрымліваюць прыкладна месяц для таго, каб паказаць свае галоўныя дасягненні, прадэманстраваць турыстычны прадукт, азнаёміць гасцей з культурнай самабытнасцю. Перад рэгіёнамі ў павільёне прадстаўлялі свае дасягненні нашы вучоныя. І нават нягледзячы на тое, што выстава-форум «Расія», паралельна якой беларусы паказваюць свае асаблівасці, у ліпені завяршае працу, плошчы выставы пуставаць не будуць. У Беларускім гандлёва-выставачным і інфармацыйна-маркетынгавым цэнтры разглядаюць варыянт правядзення прэзентацый ужо для айчынных здраўніц, турыстычных аб'ектаў, паляўнічых і рыбных гаспадарак. Блага, турыстычны паток з Расійскай Федэрацыі ў Рэспубліку Беларусь пасля пандэміі аднаўляецца і мае тэндэнцыю да значнага росту. Значыць, дзе, як не ў цэнтры Масквы, паказаць усе магчымасці Беларусі турыстычнай? Таму дзверы павільёна яшчэ доўга будуць адчыненыя і па самых розных падставах.

СБ

Пры выкарыстанні матэрыялаў актыўная гіперспасылка на mogilev-region.gov.by абавязковая