RU BY EN 中文
Twitter Instagram

Ці неабходная падатковая праверка суб’екта гаспадарання, які прыняў рашэнне аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці)?

Інспекцыя Міністэрства па падатках і зборах па Магілёўскай вобласці звяртае ўвагу юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў, якія прынялі рашэнне аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці), што згодна з патрабаваннямі Палажэння аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці) суб’ектаў гаспадарання, зацверджанага Дэкрэтам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 16.01.2009 № 1 (далей – Палажэнне), падатковым органам даведка аб наяўнасці (адсутнасці) у ліквідуемага суб’екта запазычанасці перад бюджэтам па падатковых плацяжах падаецца ў рэгіструючы орган на падставе наяўнай інфармацыі аб дзейнасці юрыдычнай асобы (індывідуальнага прадпрымальніка) або па выніках праверкі, праведзенай падатковым органам, і (або) на падставе аўдытарскага заключэння і справаздачы.

Падатковая дэкларацыя (разлік) пры ліквідацыі (спыненні дзейнасці) падаецца ў адпаведнасці з патрабаваннямі часткі першай пункта 2 артыкула 40 Падатковага кодэкса ў тэрміны, устаноўленыя пунктам 1 артыкула 44 Падатковага кодэкса:

– на працягу 5-ці рабочых дзён з дня прадастаўлення ў рэгіструючы орган заявы аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці) за мінулы падатковы перыяд і (або) за перыяд з пачатку бягучага падатковага перыяду па дзень падачы заявы аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці). Падатковае абавязацельства выконваецца і належныя да выплаты пені выплачваюцца не пазней за 22-га чысла месяца, наступнага за месяцам прадастаўлення такой падатковай дэкларацыі (разліку);

не пазней чым за 10 рабочых дзён да дня прадастаўлення ліквідуемай арганізацыяй, індывідуальным прадпрымальнікам, які спыняе дзейнасць, у рэгіструючы орган ліквідацыйнага балансу, паведамлення аб завяршэнні працэсу спынення дзейнасці (пры наяўнасці аб’ектаў падаткаабкладання ў працэсе ліквідацыі арганізацыі, спынення дзейнасці індывідуальнага прадпрымальніка). Падатковае абавязацельства выконваецца, і належныя да выплаты пені выплачваюцца на працягу пяці рабочых дзён з дня прадастаўлення такой падатковай дэкларацыі (разліку).

На тытульным лісце дэкларацыі (разліку) прастаўляецца знак «Х» у радку «У адпаведнасці з абзацам другой часткі першага пункта 1 артыкула 44 Падатковага кодэкса Рэспублікі Беларусь», і ў адпаведнай графе паказваецца дата прадастаўлення ў рэгіструючы орган заявы аб ліквідацыі (падпункт 9.1 пункта 9 інструкцыі аб парадку запаўнення падатковых дэкларацый (разлікаў) па падатках (зборах), кнігі пакупак, зацверджанай пастановай Міністэрства па падатках і зборах Рэспублікі Беларусь ад 03.01.2019 № 2).

Праверка пры ліквідацыі (спыненні дзейнасці) суб’екта прадпрымальніцкай дзейнасці праводзіцца падатковым органам у адпаведнасці з падпунктам 2.2 пункта 2 артыкула 72 Падатковага кодэкса.

У выпадку, калі суб’ект гаспадарання, якім прынята рашэнне аб ліквідацыі, уключаны ў план выбарачных праверак і выбарачная праверка ў дачыненні да яго не праведзена (не завершана), названы суб’ект гаспадарання не можа быць ліквідаваны да правядзення і завяршэння названай праверкі (пункт 16 Палажэння).

Такім чынам, суб’екту гаспадарання, які прыняў рашэнне аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці), неабходна падрыхтаваць падлягаючыя праверцы дакументы. Абавязак плацельшчыка – прадаставіць неабходныя для праверкі дакументы (іх копіі) і іншую інфармацыю – устаноўлены артыкулам 22 Падатковага кодэкса.
Калі дакументы бухгалтарскага, падатковага ўліку і (або) дакументы, звязаныя з падаткаабкладаннем, у правяраемых суб’ектаў адсутнічаюць або не прадастаўлены для праверкі, правяраючы мае права вызначаць памер належных да выплаты ў бюджэт падаткаў у адпаведнасці з Палажэннем аб парадку вызначэння памеру належных да выплаты ў бюджэт сум падаткаў, збораў (пошлін) на падставе звестак аб руху грашовых сродкаў па рахунках правяраемага суб’екта ў банку і (або) звестак аб правяраемым суб’екце, атрыманых ад іншых дзяржаўных органаў, юрыдычных і фізічных асоб або разліковым метадам на падставе звестак аб юрыдычных асобах і індывідуальных прадпрымальніках, якія ажыццяўляюць аналагічныя віды дзейнасці, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 24.03.2010 № 426.

Варта падкрэсліць, што выкарыстанне названых метадаў, як правіла, прыводзіць да значных даналічаных сум падаткаў, пеняў і штрафаў.

Пры наяўнасці ў суб’екта гаспадарання непагашанай запазычанасці перад бюджэтам выключэнне суб’екта гаспадарання з Адзінага дзяржаўнага рэгістра юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў праводзіцца рэгіструючым органам толькі пасля прадастаўлення падатковымі органамі дакументаў, якія пацвярджаюць пагашэнне такой запазычанасці (пункт 15 Палажэння).

За 9 месяцаў 2019 года падатковымі органамі Магілёўскай вобласці ў межах дзеючага заканадаўства праверана дзейнасць 100 суб’ектаў гаспадарання пры ліквідацыі (спыненні дзейнасці). Парушэнні заканадаўства аб падатках і прадпрымальніцтве дапусціла 99,8% ад агульнай колькасці правераных. Па выніках выязных праверак прад’яўлена да выплаты ў бюджэт больш за 3 млн. рублёў у выглядзе падаткаў, пеняў, адміністрацыйных штрафаў.

Праверка пры ліквідацыі (спыненні дзейнасці) не праводзіцца падатковым органам у дачыненні да:

– суб’екта прадпрымальніцкай дзейнасці, які не ажыццяўляе дзейнасць з дня дзяржаўнай рэгістрацыі або пасля праведзенай падатковымі органамі праверкі, па выніках якой не ўстаноўлена парушэнняў падатковага і іншага заканадаўства, кантроль за выкананнем якога ўскладзены на падатковыя органы;
– суб’екта прадпрымальніцкай дзейнасці, у якога адсутнічае рух грашовых сродкаў па банкаўскіх рахунках (электронных кішэнях) і (або) адсутнічаюць названыя рахункі (электронныя кашалькі) на працягу 36 месяцаў запар, якія папярэднічаюць дню ўнясення ў Адзіны дзяржаўны рэгістр юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў запісу аб пачатку працэдуры ліквідацыі па рашэнні ўласніка маёмасці (пункт 3 артыкула 72 Падатковага кодэкса).

Праверка суб’екта гаспадарання, які прыняў рашэнне аб ліквідацыі, не праводзіцца і ў выпадку правядзення незалежнай аўдытарскай ацэнкі яго дзейнасці.

У адпаведнасці з пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 04.07.2017 № 500 «Аб аказанні аўдытарамі паслуг па незалежнай ацэнцы дзейнасці юрыдычных асоб (індывідуальных прадпрымальнікаў) пры іх ліквідацыі (спыненні дзейнасці)» патрабуецца выкананне ўстаноўленых патрабаванняў па правядзенні такога аўдыту.

Так, аказваць паслугі па незалежным аўдыце маюць права аўдытарскія арганізацыі, якія заключыўлі дагавор страхавання грамадзянскай адказнасці за прычыненне шкоды ў сувязі з ажыццяўленнем прафесійнай дзейнасці і маюць у штаце аўдытараў са стажам працы не менш за 3 гады, аўдытары – індывідуальныя прадпрымальнікі, якія ажыццяўляюць аўдытарскую дзейнасць не менш за 3 гады. Пералік такіх аўдытарскіх арганізацый і аўдытараў размешчаны на афіцыйным сайце Мінфіна.

Дагавор аказання аўдытарскіх паслуг заключаецца да падачы ў рэгіструючы орган заявы аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці).

Па выніках аказання паслуг па незалежным аўдыце складаюцца аўдытарскае заключэнне па ўстаноўленай форме і справаздача, якія суб’ект гаспадарання абавязаны прадаставіць у падатковы орган па месцы пастаноўкі на ўлік на працягу 20-ці рабочых дзён з дня падачы ў рэгіструючы орган заявы аб ліквідацыі (спыненні дзейнасці).

Прэс-цэнтр інспекцыі МПЗ Рэспублікі Беларусь па Магілёўскай вобласці