RU BY EN 中文
Twitter Instagram

Зменены парадак выкарыстання касавага абсталявання

Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь і Нацыянальным банкам Рэспублікі Беларусь прынята пастанова ад 15 лістапада 2021 г. № 647/11 «Аб змяненні пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь і Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь ад 6 ліпеня 2011 г. № 924/16» (далей – пастанова № 647/11).

Гэтай пастановай прадугледжаны наступныя змены.

1. З 18 мая 2022 г. уводзіцца абавязак выкарыстання касавага абсталявання пры прыёме сродкаў плацяжу пры продажы харчовых тавараў на гандлёвых месцах на рынках і кірмашах.

У гэтых мэтах у Палажэнні аб выкарыстанні касавага і іншага абсталявання пры прыёме сродкаў плацяжу, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь і Нацыянальнага банка Рэспублікі Беларусь ад 6 ліпеня 2011 г. № 924/16 (далей – Палажэнне № 924/16, пастанова № 924/16), з пераліку выпадкаў, калі суб’ект гаспадарання мае права прымаць наяўныя грашовыя сродкі пры продажы тавараў, выкананні работ, аказанні паслуг і ажыццяўленні латарэйнай дзейнасці без прымянення касавага абсталявання і (або) плацежных тэрміналаў, выключаецца падпункт 35.4 пункта 35.

Улічваючы змены, якія ўносяцца пастановай № 647/11, звяртаем увагу, што для забеспячэння патрабаванняў заканадаўства па выкарыстанні касавага абсталявання суб’ектам гаспадарання неабходна загадзя:

– набыць касавыя падсумавальныя апараты (далей – касавыя апараты) або праграмныя касы;

– заключыць з рэспубліканскім унітарным прадпрыемствам «Інфармацыйна-выдавецкі цэнтр па падатках і зборах» (далей – РУП ІВЦ) грамадзянска-прававы дагавор на рэгістрацыю і інфармацыйнае абслугоўванне касавага абсталявання ў сістэме кантролю касавага абсталявання (далей – СККА).

Даведачна. Інфармацыя аб аператарах праграмных касавых сістэм, праграмных касавых сістэмах і праграмных касах, дапушчаных да выкарыстання на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, размешчана ў глабальнай камп’ютарнай сетцы Інтэрнэт на афіцыйным сайце РУП ІВЦ (info-center.by).

Інфармацыя аб мадэлях касавых апаратаў, дазволеных да выкарыстання на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, змяшчаецца ў Дзяржаўным рэестры мадэляў (мадыфікацый) касавых падсумоўвальных апаратаў і спецыяльных камп’ютарных сістэм, якія выкарыстоўваюцца на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь (далей – Дзяржаўны рэестр).

Перад зваротам у РУП ІВЦ суб’ектам гаспадарання:

– якія маюць намер выкарыстоўваць праграмную касу, неабходна заключыць дагавор з аператарам праграмнай касавай сістэмы;

– якія маюць намер выкарыстоўваць касавы апарат, неабходна заключыць дагавор з цэнтрам тэхнічнага абслугоўвання і рамонту касавых апаратаў на тэхнічнае абслугоўванне і рамонт касавага апарата (далей – ЦТА).

Акрамя таго, індывідуальным прадпрымальнікам, якія не маюць бягучага (разліковага) рахунку ў банку, у якіх паўстане абавязак выкарыстання касавага абсталявання, неабходна будзе адкрыць такі рахунак у адпаведнасці з патрабаваннямі пункта 1 Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 22 лютага 2000 г. № 82 «Аб некаторых мерах па ўпарадкаванні разлікаў у Рэспубліцы Беларусь».

2. З 18 лістапада 2021 г. прадугледжана магчымасць выкарыстання дадатковых спосабаў ажыццяўлення безнаяўных разлікаў за набываемыя тавары (работы, паслугі) як альтэрнатывы ўстаноўкі і выкарыстання плацежных тэрміналаў.

У падпункт 2.10 пункта 2 пастановы № 924/16 унесена змяненне, якое дазваляе юрыдычным асобам і індывідуальным прадпрымальнікам у аб’ектах і (або) пры ажыццяўленні відаў дзейнасці, згодна з дадаткам 11 да Пастановы № 924/16, для забеспячэння разлікаў у безнаяўнай форме прадастаўляць паслугу ініцыявання плацяжу з выкарыстаннем QR-кодаў і (або) мабільных дадаткаў, якія дазваляюць у адпаведнасці з патрабаваннямі банкаўскага заканадаўства сфарміраваць плацежныя інструкцыі, без устаноўкі і выкарыстання плацежнага тэрмінала.

Даведачна. У цяперашні час у Рэспубліцы Беларусь шэрагам банкаў ужо ўкаранёны ў эксплуатацыю мабільныя плацежныя сэрвісы (мабільныя дадаткі, якія ўсталёўваюцца на мабільныя прылады) для аплаты тавараў (работ, паслуг). Выкарыстанне такога механізму мае перавагі ў параўнанні з арганізацыяй разлікаў пры выкарыстанні банкаўскіх плацежных картак, паколькі кошт інфраструктуры для ажыццяўлення плацяжоў з выкарыстаннем QR-кодаў і (або) мабільных прыкладанняў можа быць істотна ніжэйшы ў параўнанні з інфраструктурай для аплаты пры выкарыстанні банкаўскіх плацежных картак.

3. Прадастаўлена права індывідуальным прадпрымальнікам, юрыдычным асобам, якія адносяцца да суб’ектаў малога прадпрымальніцтва, арганізацый спажывецкай кааперацыі, устанавіць і выкарыстоўваць плацежныя тэрміналы, якія забяспечваюць прыём да аплаты толькі бескантактавых банкаўскіх плацежных картак, у тым ліку ўнутранай плацежнай сістэмы «БЕЛКАРТ», міжнародных плацежных сістэм Visa і MasterCard, эмісію якіх ажыццяўляюць банкі Рэспублікі Беларусь, з рэгістрацыяй аперацый пры выкарыстанні названых банкаўскіх плацежных картак па тэхналогіі радыёчастотнай ідэнтыфікацыі.

Даведачна. Такое рашэнне дазволіць аптымізаваць выдаткі названых суб’ектаў гаспадарання і арганізацый спажывецкім шляхам выкарыстання новай тэхналогіі міжнароднай плацежнай сістэмы Visa-Tap To Phone, для выкарыстання якой дапускаецца выкарыстоўваць смартфон у якасці плацежнага тэрмінала. Пры гэтым суб’екты гаспадарання практычна не абмежаваныя ў выбары прылады, якая заменіць ім плацежны тэрмінал. Гэта можа быць мабільны дадатак любой цэнавай катэгорыі з сістэмай Android 7.0 і вышэй і NFC-чыпам.

Указаная норма ўступіла ў сілу пасля афіцыйнага апублікавання пастановы № 647/11 – з 18.11.2021.

4. Прадугледжаны магчымасці для арганізацый спажывецкай кааперацыі выкарыстання аднаго плацежнага тэрмінала пры ажыццяўленні адной арганізацыяй спажывецкай кааперацыі рознічнага гандлю ў некалькіх гандлёвых аб’ектах, размешчаных на плошчах аднаго будынка. Пры гэтым такой арганізацыяй павінна быць забяспечана магчымасць дастаўкі плацежнага тэрмінала да трымальніка банкаўскай аплатнай карткі непасрэдна ў гандлёвы аб’ект, дзе выконваецца аплата тавару пры выкарыстанні банкаўскай плацежнай карткі.

Указаная норма ўступіла ў сілу пасля афіцыйнага апублікавання пастановы № 647/11 – з 18.11.2021.

5. Уведзены абавязак касіра ў мэтах забеспячэння абароны правоў пакупніка (спажыўца) пры вяртанні пакупніку (спажыўцу) грашовых сродкаў, выплачаных за тавар (працу, паслугу), пасля выканання на касавым абсталяванні аперацыі рэгістрацыі факту вяртання грашовых сродкаў, выдаваць пакупніку (спажыўцу) сфарміраваны на касавым абсталяванні дакумент, які пацвярджае выкананне аперацыі рэгістрацыі факту вяртання грашовых сродкаў.

Названая норма ўступіла ў сілу пасля афіцыйнага апублікавання пастановы № 647/11 – з 18.11.2021;

6. Прадугледжана магчымасць выдачы пакупніку (спажыўцу), пры яго згодзе, плацежнага дакумента толькі ў электронным выглядзе шляхам яго накіравання, напрыклад, на прадастаўленыя пакупніком (спажыўцом) абаненцкі нумар або адрас электроннай пошты, што будзе спрыяць задавальненню патрэб пакупнікоў у атрыманні электронных плацежных дакументаў, скарачэнні выдаткаў суб’ектаў гаспадарання, звязаных з набыццём расходных матэрыялаў для функцыянавання касавага абсталявання.

Указаная норма ўступае ў сілу ў дачыненні да выкарыстання праграмных кас – з 18.05.2022, у дачыненні да касавых апаратаў – з 18.08.2022;

7. У мэтах канкрэтызацыі месца знаходжання (устаноўкі) і выкарыстання касавага абсталявання, а таксама забеспячэння дакладнай інфармацыі і ўліку касавага абсталявання ў СККА, у тым ліку аб выручцы суб’ектаў гаспадарання ў разрэзе гандлёвых аб’ектаў, у СККА, акрамя месца ўстаноўкі касавага абсталявання, павінна ўтрымлівацца інфармацыя аб месцы яго выкарыстання (пункты 17 і 25 Палажэння № 924/16 удакладненыя).

Для забеспячэння рэалізацыі гэтай нормы звяртаем увагу суб’ектаў гаспадарання на неабходнасць звароту ў РУП ІВЦ для ўнясення інфармацыі аб месцы выкарыстання касавага абсталявання ў СККА.

Названая норма ўступіла ў сілу пасля афіцыйнага апублікавання пастановы № 647/11 – з 18.11.2021;

8. Удакладнены пункт 10 Палажэння № 924/16, які прадугледжвае, што юрыдычным асобам і індывідуальным прадпрымальнікам, якія ажыццяўляюць продаж тавараў у гандлёвым аб’екце з гандлёвай плошчай 650 квадратных метраў і больш (з 11.04.2022 – 200 квадратных метраў і больш), неабходна забяспечыць фарміраванне ў плацежным дакуменце, акрамя іншай інфармацыі, вызначанай у патрабаваннях да касавага апарата або праграмнай касы, назвы тавару.

Указаная норма ўступіла ў сілу пасля афіцыйнага апублікавання пастановы № 647/11 – з 18.11.2021.